Efterkapitel

Logen Nybyggarna har haft många olika och intressanta efterkapitel under logens 27 år. De som har hållit i de olika mötestillfällena under årens lopp har försökt att hitta underhållande och informativa arrangemang.

Se några bilder av de "första" åren

Något som har varit mycket uppskattat och återkommit med jämna mellanrum är Square Dance- och Country Western teman. Detta kan till viss del bero på att nybyggarna hade en egen Square Dance trupp.

Se några bilder under 90-talet

Ett annat arrangemang som också har återkommit är berättelser om hur emigranterna hade det när de först kom till USA, "Hur vår Orden bildades och dess syfte". Dessa historier har genom åren berättats av flera personer till exempel Einar Jagemar och Einar "Mr VASA" Heidensjö, för att nämna några.

Något som jag personligen gillar är när våra egna medlemmar visar upp och berättar om olika hantverk. Men våra medlemmar samt syskon från andra loger har också bidragit med mycket annat, som till exempel att visa filmer, diabilder eller videofilm samt berättat om sina resor till USA. Vi har även haft två stycken ungdomsambassadörer som har berättat i ord och bild om vad de har upplevt och vilka de har träffat "over there".

Se "kultur" bilder under 90-talet

Det är inte bara vasamedlemmar som har visat sina egenskaper på till exempel hantverk eller olika resor. Vi har vid vissa kulturträffar sett hur man gör bloomsterarrangemang, sett bilder om en världsomsegling, dykningar utanför Key West, Floridas kust. En mycket trevlig bildvisning som vi har haft flera gånger är Ingmar Skogar med vissångerska. Det är ett sång och bildspel som är mycket vackert att se och höra.

Nybyggarnas julfester har alltid varit mycket populära genom åren. Både medlemmar och deras barn var inbjudna dessa vilket gjorde det hela lättsamt och trevligt. Tomten med sina julklappar har givetvis varit höjdpunkten på kvällen. En tomte som har följt med nästan hela tiden är vår chartermedlem Lars Andersson.

Se "jul" bilder under 90-talet

Logesyskonen har även anordnat bilrally, teaterbesök, hattparader, maskerader, grisfester, vinprovning, skånska aftnar, underhållning med sång och dans, Italienska aftnar och bröderna har faktiskt gått mannekäng och visat modet från en lokal herrekiperingsaffär.

Se "vårfest" bilder under 90-talet

Jag är väldigt stolt över Logen Nybyggarnas utflykter och det har blivit några stycken under årens lopp. I början var det lite kortare utflykter medan under de senare åren har det varit heldags utflykter, från tidig morgon till sen eftermiddag.

Vår första längre utflykt gjordes i april -89 som bar iväg till Småland. Där besökte vi Klasatorpet, Långasjö och Utvandrarnas hus i Växjö. Det blev en underbar resa med mycket upplevelse i utvandrarnas tecken.

Se bilder

Vår nästkommande utflykt skulle inte vara förrän i september -94 där det bar iväg till Tykarpsgrottorna. Sedan åkte vi vidare mot Örkelljunga och Ingeborrapsgården, en fin gammal kulturgård där vi blev guidade runt och intog middag som serverades på loftet i backstugan.

Året efter åkte vi till "Sveriges trädgård" Blekinge, där vi åkte till Laxens hus i Mörrum, Skottsbergska gården och Punschmuseet i Karlshamn. Vi besökte även Utvandrar monumentet, Karl-Oskar och Kristina, där vi höjde våra glas med punsch för de som utvandrade. Därefter avnjöts en fantastisk måltid på Guö Värdshus.

I september -96 bar det iväg till Kulturen i Lund och ställde därefter färden mot Kulturen i Östarp, en gammal kulturgård med levande miljö som berättar om livet i Skåne för 150 år sedan. Här blev vi serverade en delikat middag. Vägen hem gick genom ett vackert Skåne där vi även hann stanna vid Stockamöllan och fick en guidad tur på museet.

Se bilder

I september -97 hade vi en utflykt till Kullabyggden. Efter mötet i logelokalen åt vi frukost vid Möllan i Farhult och fick en guidad tur på Krapperupsslott. På Kulturgården i Himmelstorp förtärdes medförd kaffekorg och därefter en guidad tur på Höganäs Saltglaserat och den nya brandstationen i Höganäs. Efter en god måltid på Turisthotellet i Mölle gick färden hem igen.

Utflykten -98 gick i maj till Bjärebyggden. Vi åkte runt i utvandrarnas spår för att se om vilken effekt utvandringen hade i dessa trakter. Efter ett kort möte och frukost på Råbocka Camping tog bussen oss vidare till ett konstnärspar, som visade sin ateljé och sina alster. Färden fortsatte till Grevie backar, där förfriskningar intogs. Hos Vävaren i Båstad fick vi en specialvisning av deras produktion. Därefter styrde färden till Bjäre Härads Hembygsgård, där picknickkorgarna länsades på sitt innehåll och lotteridragningen företogs. Vid det skandalomsusade tunnelbygget på Hallandsåsen fick vi en guidad tur samt svar på våra frågor. Guide under resna i Bjärebygden var logens PS Leif Larsson. En underbar dag avslutades med en god middag på Skäldervikens restarurang.

I september -99 bar det av till Ven och efter ett kort logemöte och frukost på Råbocka Familjecamping for vi till Landskrona för färd med båt över till Ven. Vädret var härligt med sol och värme. Väl framme mottogs vi av vår guide, som lotsade oss fram till traktorvagnen, som blev vårt trasportmedel under dagen. Första stopp blev vid Tycho Brahes gamla observatorium, där vår guide berättade om Brahe och hans tid på Ven, samt om Ven och Landskronas inställning till ön.

Sen var det dags att plocka upp den medhavda kaffekorgen. Där kom också den obligatoriska lottdragningen, då många fick några extra paket att bära hem. På Ven lever ganska många konstnärer och innan vi for vidare, besökte vi några av dem, blan annat de som gör den kända Backafalls - flickan.

Ny transport, denna gång till Kyrkbacken med S:t Ibbs lilla vita kyrka, som tyvärr ej var öppen. Härifrån hade vi en fantastisk utsikt över Sundet. Många seglare utnyttjade det fina vädret och vi såg många vita segel på havet. Till fots begav vi oss ner till hamnen och gick omkring bland de små fiskebodarna, innan det var dags för en ny färd med traktorn till några andra konstnärs- och turistbodar. Slutligen hamnade vi på Turistgården, där vi intog vårt huvudmål "en sillamacka" och kassler med tillbehör.

Mätta och belåtna drog vi sedan oss ut för färd till båten, som skulle föra oss vidare till Landskrona igen. Dock hann vi inhandla både gott bröd och durumvetemjöl i det lilla bageriet mitt emot Turistgården. Ett stort tack till arrangörerna sy Maj-Britt och Hennry, syster Elsa samt sy Birgitta och Jan P. för en välordnad dag.